För de anhöriga

En utmattning drabbar inte bara den som går i väggen, utan också alla omkring. Antingen det är din partner, din mamma eller pappa eller en kollega som har drabbats så finns här råd och tips samlade för hur du kan bemöta din anhöriga och för var du kan göra.

Partner

Förälder

Släkting, vän eller kollega

För arbetsgivare

Är din partner utmattad?

Om din partner är utmattad eller du tror att hen riskerar att bli det är du i en otroligt jobbig situation. Din partner är inte alls sådan som hen varit tidigare och du är antagligen både orolig, ledsen och arg. Dessutom får du en massa extra praktiskt att organisera nu när din partners kapacitet att fixa saker drastiskt reducerats.

Tecken att vara uppmärksam på

Redan innan en person blir sjukskriven finns det några vanliga tecken på att hen är på väg in i väggen. Om din partner uppvisar flera av de här är det skäl att försöka prata med hen om din oro (mer om symtomen).

  • Ökad stress på/för jobbet. Det kan handla om att arbetsuppgifterna ökar eller det pågår stora omorganiseringar på jobbet. Samarbetsförhandlingar kan till exempel vara en stor stressfaktor som kan öka belastningen så att man tippar ner i avgrunden. Din partner kan verka motvillig att gå till jobbet, bara tala negativt om det eller verka mycket mer självkritisk än hen har varit tidigare. De här är farosignaler speciellt om läget ändras från det som varit normalt.

  • Minnet börjar svika och det blir svårt att planera. Många som blir utmattade är väldigt duktiga och samvetsgranna. Det är ofta hen som sköter om mycket av det osynliga tankearbetet hemma och om du märker skillnad i minne och planeringskapacitet är det skäl att reagera (mer om vad som händer i hjärnan)

  • Fysiska symptom. Det kan vara huvudvärk, nack- eller ryggsmärtor, men också upprepade infektioner. Magen kan strejka eller värka. De här kan vara tecken på att kroppen börjar få nog.

  • Hen går på övervarv och verkar inte kunna slappna av. Hen gör något hela tiden (mycket kan vara sådant som i och för sig behöver göras: som att tömma diskmaskinen eller vika tvätt eller någon av alla de andra tusen små saker som behöver göras i hushållet). Om du bara kan: stoppa hen. Vila och återhämtning behövs.

  • Sömnproblem. Väldigt många finländare lider av sömnproblem också annars, men om problemen ökar i omfattning är det en klar riskfaktor.

  • Ökad frustration, ilska och kortare nerver. Många som håller på att bli utmattade är argare och fräsigare än vanligt. De har svårt att orka med helt vanligt vardagstjafs. De kan också vara mycket ledsnare och mera nere än tidigare.

  • Hen orkar inte med sådant som tidigare har varit viktigt och roligt. Om en människa som motionerat mycket plötsligt inte orkar eller vill, eller om hen sjungit i kör men slutar eller det blir en börda att träffa vänner – då är det också signaler om att allt inte står rätt till.

ormbunkei motljus

Minska kraven

Om det här låter bekant eller om din partner redan är sjukskriven (vilken diagnosen än må vara) så finns det några saker att göra eller tänka på.

  • Ett bastips: Håll om. Hör på. Håll ut. Med de här tre enkla tipsen kommer du långt.
  • Minska kraven på allt möjligt. Åtminstone i akutfasen behöver ni troligen minimera det sociala livet. Och då menar jag precis allt socialt liv. Ett tvåtimmars kusinkalas kan dra musten ur din partner för flera dagar.

  • I Sverige talar man om ett fenomen som upplevelsebaksmälla: det vill säga att då en utmattad person gör något, får mycket intryck så leder så gott som alltid till att man efter evenemanget eller nästa dag är helt dränerad på energi. Det är jobbigt både för dig och den drabbade, men det är bra om ni så tidigt som möjligt inser att det här händer och kan räkna in det i vardagen.

  • Ta över så mycket av det praktiska som möjligt – och glöm inte metajobbet. Allt det osynliga planerandet, urvuxna kläder, gummistövlar till eftis, Kalles och Pelles och Villes födelsedagskalas och presenter. Med stor sannolikhet är den utmattade en kvinna (det visar statistiken) och med stor sannolikhet är det hen som skött allt det här. Nu är det din tur.

  • Försök förstå att din partner inte KAN rycka upp sig. Det här handlar inte om vad hen vill, utan att hen inte är kapabel till väldigt mycket just nu. Utmattning består till stor del ofta av att man länge har gjort mer än man egentligen skulle ha orkat, både för att man vill och för att det är så man har lärt sig att agera. Läs gärna in dig på symtom, behandling och vad en stress och utmattning gör åt kroppen och hjärnan.

  • Försök att inte ställa krav. Var nära, håll om, lyssna när hen orkar tala. Det är inte din uppgift att hitta lösningarna – det är din partners och hälsovårdens sak att göra. Det du kan göra är älska och lyssna och visa att du förstår att det är för jävligt, men att du tar emot så mycket du bara kan. Det är det bästa du kan göra för att din partner ska återhämta sig. Se till att vara ett stöd, inte en extra belastning – hur mycket du än INTE förstår vad det är som händer.

  • Sköt om dig själv! Se till att inte också du går in i väggen.

  • Agera broms. När din partner börjar må bättre och har lite extra energi har du en viktig funktion: bromsa! Även om du själv också skulle sucka av lättnad och vara redo att återgå till det normala är det inte läge att göra det ännu. Det är en av de allra vanligaste fällorna som utmattade går i: de börjar genast göra för mycket när det känns bättre.

    Tyvärr är det så att man måste öka belastningen (nu menar jag också allt det roliga som socialt umgänge, motion, ALLT) långsamt för annars går man bara bakåt igen. Gå inte med på det när din partner plötsligt vill börja styra och ställa. Försök i stället snällt bromsa hen och påminna om att hen inte är helt frisk ännu.

    Det kommer en tid igen när ni kan dela jämnt på allt som behöver göras i ett hushåll och en familj, men upptrappningen måste ske långsamt.

  • Vill du veta mera och förstå bättre finns det mycket information (börja fast här)

hoprullad ormbunke

Många utmattade skäms över läget

Din partner upplever antagligen väldigt mycket jobbiga känslor som utmattad. För de allra flesta är känslan av skam och misslyckande väldigt stor. ”Varför klarar alla andra av det här men jag kroknade?”, är något som de flesta utmattade grubblar över. Man skäms över sjukskrivningen, övat att ha misslyckats, över en eventuell depression. Även om inget av det är något att skämmas för eller tecken på att man misslyckats.

De som blir utmattade har ofta väldigt höga krav på sig själva (och troligen på sin omgivning, vilket du kanske har märkt) och då känns det som ett enormt misslyckade att inte orka längre.

För mig var det otroligt viktigt att läsa om vad stress gör åt hjärnan och att inse att allt det som jag var så chockad över att känna var sådant som var naturliga följder av ett alldeles för långt stresspåslag och helt för lite återhämtning. Att det är så kropp och knopp reagerar på åratal av stress.

Det syns inte utanpå

I sin kloka bok Hejdå stress – En guide för återhämtare och berörda skriver den svenska psykiatrikern Anna Voltaire att det är ”viktigt att komma ihåg att utmattning inte syns. Och det är det jävligaste av allt. (…) En önskedröm vore ju att skallbenet var genomskinligt som hos en manet. Då skulle vi kanske kunna se det som faktiskt sker i hjärnan, nämligen att det arbetas för högtryck där inne men att sladdarna är helt felkopplade och bara genererar värme.”

Det är fint att du hittat hit och att du läser det här – här finns ytterligare länkar och boktips som kan hjälpa dig att bättre förstå vad det är som händer.

Är din förälder utmattad?

Om du läser det här har du antagligen en mamma eller pappa som är jättejättetrött och kanske beter sig underligt just nu.

Din förälder är utmattad – det betyder att hens hjärna har gått på övervarv helt för länge och nu blev det stopp.

Du behöver inte bli rädd, det kommer inte att vara så här för alltid, men en ganska lång tid framåt kommer du att ha en väldigt trött och kanske ganska ledsen mamma eller pappa.

De flesta föräldrar vill göra allt för att deras barn ska ha det bra, så din mamma eller pappa kanske inte vill berätta för mycket för dig om utmattningen för att du inte ska bli ledsen.

Det allra viktigaste är att du kommer ihåg att det här inte är ditt fel!

För många saker att göra

Ofta är det så att det har varit för mycket på jobbet och med allt annat som man måste sköta i vardagen: köpa och laga mat, betala räkningar, se till att du och dina syskon (om du har sådana) får kläder och hjälp med läxor och skjuts till hobbyn och allt möjligt annat.

fotspår i sand

Tecken på att nån är utmattad

(alla har inte alla symtom):

  • Hen är trött och sover kanske jättemycket mera än tidigare. Och fast hen har sovit så blir hen inte så mycket piggare. När man är utmattad i hjärnan orkar inte heller kroppen med så mycket, så man behöver vila mycket mera än vanligt.

  • Hen kan vara argare och surare än vanligt. Många som är utmattade har svårt med ljud och det kan vara besvärligt när man har barn, för barn för mycket ljud och det är så det ska vara. Du kan kanske föreslå för din mamma eller pappa att hen börjar använda hörselskydd hemma om det känns för jobbigt ibland. Det kan se lite konstigt ut att någon sitter i soffan med stora lurar på öronen, men det kan vara bra för er alla!

  • Hen kan vara ledsnare än vanligt. Många som är utmattade blir också deprimerade. Det betyder att man för en tid kan ha svårt att se det som är roligt och bra i livet. Man tycker bara att allt känns tungt och jobbigt. Du kan i alla fall vara säker på att just du hör till det bästa i din mammas eller pappas liv, fast hen kanske inte just nu är så bra på att säga det.

träd i solnedgång

Svårt att komma ihåg saker

När man blir utmattad händer det konstiga saker i hjärnan. Vissa områden fungerar inte lika bra som tidigare. Till exempel att komma ihåg saker och att planera blir svårare än tidigare.

Om din mamma eller pappa alltid har varit den som kommer ihåg presenter till kalas och att du ska ha prov så kan det hända att hen inte just nu klarar av det. Det kan bli mera glömskor just nu. Då måste alla andra i familjen bara försöka hjälpa till.

Din förälder kan också göra helt tokiga saker som att åka hem från ett släktkalas med en tesked i handen eller gå ut på promenad med en skosked i handen. Om sådant händer så ska du inte bli rädd, det är många som gör tokiga saker när hjärnan blir helt för trött.

Behöver du prata med någon?

När en i familjen blir utmattad är det jobbigt för precis alla, för vardagen kan ändras. Om du känner att du blir ledsen eller arg för att du har en utmattad förälder så är det bra att försöka prata med någon om det. För det är okej att känna så! Det är klart att det är jobbigt när ens mamma eller pappa inte beter sig som den har brukat göra.

Det kan vara en bra idé att kanske först prata med dina syskon (om du har sådana) eller med den föräldern som inte är så trött. Har du en farmor eller mormor eller farfar eller morfar som du kan prata med? Eller någon annan vuxen?

Eller sedan kanske du kan säga åt din lärare i skolan att du skulle vilja prata med hen eller med kuratorn.

Det är viktigt att du också får berätta hur det känns!

solparasoll i solnedgång

Sjukskriven och hemma

De flesta som blir utmattade blir sjukskrivna. Ibland är det för några veckor, ibland några månader eller till och med ett år eller mera. Det betyder att din mamma eller pappa inte går till jobbet utan är hemma för att vila och bli frisk igen. Men fast hen är hemma så kan det ändå hända att du behöver gå på eftis (om du går på ettan eller tvåan) för din förälder behöver nu vila.

Om det är så att din mamma eller pappa nu säger nej till nästan allt du vill göra så försök komma ihåg att det inte är för att hen inte VILL vara med dig.

Det är bara så att krafterna har tagit slut och att hjärnan kanske inte klarar av att leka med Lego eller pilla med Hama-pärlor eller vad det nu sedan är du vill göra.

Kroppen kan bli darrig och trött och då är det svårt att orka komma med till pulkabacken eller spela fotboll på gården.

Det blir bättre!

När hjärnan och kroppen har fått vila tillräckligt länge så blir det allra flesta friska igen. I början kanske man jobbar kortare dagar än tidigare och det går också ofta så att den som har blivit utmattad byter jobb.

Du kommer också att märka att din mamma eller pappa så småningom orkar mera och mera, och en dag så orkar hen skratta och skämta igen och kanske nu spelar fotboll eller klättrar igen, eller vad det nu var som ni brukade göra tillsammans tidigare.

Är din vän eller kollega utmattad?

Du har fått veta att din vän/släkting/kollega är utmattad – antingen av hen själv eller av någon annan. Du vet kanske inte riktigt vad det innebär eller vad du kan göra. Men du är här – du försöker hitta information och ta reda på vad du kan göra – fantastiskt!

Din vän (använder bara vän i fortsättningen) är fortfarande samma människa som hen varit före utmattningen. Samma goda sidor och samma dåliga sidor. Men just nu är hen väldigt skör, och du som inte är lika skör måste kanske vara den som nu tar ansvar för en relation.

Noll kapacitet att ordna

Hör gärna av dig – men bli inte sårad om du inte får något svar. Försök gärna på nytt efter en tid. Är man utmattad i akutfasen har man helt enkelt inte kapacitet ens för att svara på mess eller ännu mindre telefonsamtal. Nej, man har faktiskt inte det.

En utmattad människa saknar ofta initiativförmåga och tappar i högre eller lägre grad kapaciteten att planera och organisera. Kom gärna med helt konkreta förslag om när och var ni ska ses. Be inte det utmattade fatta beslut.

Var redo för att hen kan avboka. Det är guld värt för den utmattade med de människor som förstår och förlåter upprepade avbokningar. Lättnaden är enorm om man vet att det finns någon som förstår, som inte tar det personligt och inte blir ledsen eller arg (eller åtminstone inte visar det). Om ni träffas kan det hända att det blir en timme eller två. Ofta mycket kortare än vad hen klarade av tidigare.

äppelblom i motljus
I många många månader klarade jag av högst två timmars socialt umgänge. Sedan blev jag fysiskt illamående och så trött att jag hade kunnat somna precis där jag satt eller stod. Det här beror också på dagsformen, den varierar kraftigt.

Skam och stresskänslighet

Ställ inga krav på personen och kom ihåg att man i akutfasen och en lång tid in i återhämtningen är extremt skör och stresskänslig.

Dessutom skäms din vän/släkting sannolikt över situationen, även om det inte finns någon orsak. Många som blir utmattade har hela sitt liv ställt höga krav på sig själv och presterat mycket – och då är det väldigt tungt att plötsligt kanske inte ens orka gå till butiken eller laga mat.

viol

Om ni är kolleger

I början kan det kännas extremt ångestfyllt för den utmattade att prata om jobb eller arbetsplatsen. Din kollegas självförtroende när det gäller jobbet är fullständigt trampat i botten, oberoende av hur duktig och uppskattad hen än skulle vara. Låt hen styra – frågar hen om jobbet/kollegerna svara, men utgå annars från att hen INTE vill höra det senaste skvallret och speciellt inget om omorganiseringar eller konflikter på jobbet.

För de flesta utmattade är det jobbet som har spelat en stor roll för utmattningen. Ofta kan kollegerna har varit en orsak till att hen har orkat så länge som hen gjort, men just nu när all ork har tagit slut kan arbetsplatsen kännas som rena rama helvetet. Så navigera försiktigt när det handlar om just det här!

päronblom i solljus

Vad göra som arbetsgivare?

Det finns en hel del information både i Finland och Sverige som arbetsgivare enkelt kan ta del av vad gäller utmattning och hur man ser till att ens arbetstagare inte bränner ut sig. Det är information som jag verkligen hoppas att du tar del av och också implementerar i verkligheten.

Det finns många arbetsplatser där man gärna talar om välmående och hur viktiga arbetstagarna är för företaget/organisationen men där det inte syns i det dagliga arbetet.

Att ta hand om sina arbetstagare och se till att de mår bra är bra också för produktiviteten har många undersökningar visat. Att ha stressade och sjuka människor på jobb blir både dyrt och besvärligt – se hellre till att dina arbetstagare inte brinner ut i första hand!

riskfaktorer för ohälsa

Jag har länkat till flera av Arbetshälsoinstitutets sidor nedan, men jag vill lyfta upp deras lista på faktorer som är farliga för hälsan om de fortsätter länge eller existerar i hög grad (sidan finns inte på svenska, därför tycker jag det är på sin plats att lista faktorerna här):

  • Målsättningarna för arbetsinsatsen är oklara

  • Det finns för mycket jobb eller så är det bråttom hela tiden

  • Arbetstagaren kan inte styra arbetsmängden eller -takten.

  • Det finns inte möjlighet att utvecklas i jobbet eller lära sig nytt

  • Arbetet avbryts hela tiden eller det finns störningsmoment

  • Ansvaret för andra människor eller ekonomiska faktorer är inte i proportion till verksamhetsmöjligheterna

  • Arbetstagaren får inte tillräckligt med feedback eller uppskattning för sitt jobb

  • Konstanta förändringar och en lång tid av osäkerhet kan belasta arbetstagarenrisk

iskristaller i motljus

Riskfaktorer för utmattning

Arbetshälsoinstitutet listar också några faktorer som ökar risken för utmattning:

  • Arbetstagaren har höga personliga mål, är starkt engagerad och har en stark pliktkänsla

  • Belastande förhållanden där det är svårt eller omöjligt att nå målen för jobbet

  • Otillräckliga individuella eller organisatoriska metoder för att lösa problem i konfliktsituationer

Långvarig överbelastning risk för utmattning

Arbetshälsoinstitutet betonar att utmattning orsakas av långvarig stress på jobbet. Problem på andra områden i livet orsakar i sig INTE utmattning, om förhållandena på arbetsplatsen är bra. Andra faktorer kan däremot försnabba att utmattningen bryter ut om arbetsbelastningen är för hård.

Det här är viktigt eftersom man på många håll gärna ser att det är arbetstagaren själv som ska ta ansvar för sitt välmående. Det är klart att var och en är ansvarig för att se till att hen mår bra, och att man måste säga till när det inte fungerar på jobbet. Men i verkligheten är många i en situation där det inte har något effekt att man säger till och att saker och ting inte förändras. På många arbetsplatser finns det till exempel inte så stor förståelse för att arbetstagarna behöver ramar för att veta när de gjort sitt jobb.

Många som drabbas av utmattning är plikttrogna och vill göra sitt jobb väl. Men om man inte har fått klart uppställt för sig vad som är tillräckligt så finns det ingen gräns och då jobbar man tills man stupar. En klok arbetsgivare ser till att sätta upp realistiska (nyckelord!) målsättningar för arbetet med tanke på de resurser som faktiskt finns och inte bara det man hoppas uppnå.

ispiggar mot klippa

Ta upp frågan på arbetsplatsen

I en magistersuppsats på Aalto-universitetet har Aliisa Pietilä granskat återhämtning och utmattning i organisationer där de anställda i hög grad är självstyrande experter. Undersökningen visade att kunskapen om återhämtning var låg. Många av de som drabbats av utmattning hade haft svårt att medge det för sig själv eller andra och var oroade över vad arbetskamraterna skulle säga.

Pietilä konstaterar att det skulle vara viktigt att temat tas upp på arbetsplatserna så att de kunskapen ökar, de anställda snabbare kan reagera på symtomen och vet var det finns hjälp att få. Hon påpekar också att det behövs en klar process för hur man ska gå till väga om en anställd blir utmattad.